Varumärkesombudet i pressen igen!
DAISY BEAUTY PROFESSIONAL är ett magasin för verksamma inom skönhetsbranschen. I det senaste numret hittar vi ett omfattande inslag om hur man bygger ett starkt varumärke och vilka verktyg som behövs för att komma dit. Journalisten, och inslagets författare, Malin Karim vet att ett rättsligt skydd för varumärket i fråga är viktigt och hon kontaktade därför Varumärkesombudets Maite Eriksson för en intervju kring byggandet av ett starkt varumärke.
I texten går att läsa om olika företags erfarenheter av varumärkets plats och betydelse i byggandet av ett framgångsrikt bolag. För att skapa ett starkt varumärke talar flera av dem om storytelling och hur varumärkets identitet kan byggas upp av den personliga berättelse som ligger till grund för produkten i fråga. Det räcker dock inte med en bra story och ett genomtänkt namn. Att ansöka om varumärkesregistrering är viktigt för att skydda det kännetecken man investerat tid och pengar i, något som Maite trycker på i intervjun.
Vidare framhålls att det, i en tid av globalisering och digitala plattformar, är bra att i ett tidigt stadium fundera på om varumärket även behöver skyddas internationellt. Maite berättar:
”Madridsystemet är ett bra sätt att få ett bra och brett skydd utomlands. Det är betydligt billigare än att lämna in en nationell varumärkesansökan i varje land. Det är nämligen bara en ansökan som lämnas in för flera länder. På det sättet kan en ansöka om varumärkesregistrering i flera länder samtidigt och slippa betala varje lands ombudsarvoden. ”
Läs hela artikeln i nr 3 2018 av DAISY BEAUTY PROFESSIONAL, för fler handfasta tips om hur man bygger ett starkt varumärke!