Påverkar AI och röstassistenter varumärkesrätten?
Under årens gång har sättet konsumenter inhandlar sina varor och tjänster på ändrats. Från att ha handlat över disk, för att sedan haft möjlighet att handla i stora varuhus, till att nu i allt större utsträckning handla över nätet. Påverkar de ändrade inköpsvanorna konsumenters syn på varumärken och i förlängning, påverkar det varumärkesrätten?
Påverkar konsumenternas köpmönster varumärkesrätten?
Idag styrs våra inköp av AI-botar, AI-algoritmer, AI-röstassistenter och röstigenkänningsplattformar med hjälp av hjälpmedel såsom Siri, Alexa och Google Assistant. Påverkar AI och röstigenkänningsplattformar hur konsumenter interagerar med varumärken? Idag interagerar konsumenter med botar som samlar in vår data baserat på vår webb- och köphistorik. Samtidigt använder vi oss mer och mer av de populära röstassistenterna. Istället för att söka på ett visst varumärke, nyckelord eller domännamn kan konsumenter istället direkt be om en specifik produkt eller tjänst, exempelvis ”en grön tröja”. Istället för att konsumenten själv gör ett val kan AI-botarna i vissa tillfällen göra valet åt konsumenten.
Genomsnittskonsumenten
Vid bedömningen om ett varumärke saknar särskiljningsförmåga eller är förväxlingsbart med ett annat varumärke brukar bedömningen utgå från ”genomsnittskonsumenten” i det aktuella fallet. Vid en förväxlingsbedömning undersöker man även om det föreligger varu- eller tjänsteslagslikhet, om det är visuell och fonetisk likhet mellan varumärkena samt om det föreligger begreppsmässig skillnad mellan varumärkena. Först när man utrett dessa kan man besluta om varumärkena är förväxlingsbara eller inte. Kan bedömningen av genomsnittskonsumenten bli påverkad av den nya teknologin?
Varumärkesrättens framtid
Idag finns AI-röstassistenter i både glasögon och öronproppar. Det finns till och med smarta kylskåp som per automatik köper ett paket mjölk när det andra paketet håller på att ta slut. Länken mellan konsumenten och produkten ser inte likadan ut som den gjorde förr i tiden. Följaktligen kan sättet att bedöma ett varumärkes särskiljningsförmåga eller förväxlingsbarhet komma att ändras. Möjligtvis kommer det läggas större vikt vid varumärkets fonetik och möjligtvis kommer sättet vi bedömer genomsnittskonsumenten ändras.
Vad är viktigt att tänka på?
Människor konsumerar utifrån varumärken, oavsett hur inköpsprocessen ändras. Det är därför viktigt att lägga ner tid i varumärket och följa konsumenternas beteende. Det är även viktigt att ha ett så starkt och brett varumärkesskydd som möjligt för att dels kunna särskilja sig på marknaden och dels kunna hindra att andra göra intrång på ens varumärke. Tveka inte på att höra av er om ni vill att vi ser över ert varumärkesskydd, vi hjälper er längs vägen!
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd och domännamnstvister.
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Tips! Glöm inte att spana in vår andra hemsida registrera-varumärke.nu.
Källa: https://www.marques.org/blogs/class46/