Är varumärken något att satsa på?
Maite, VD och varumärkesjurist svarar:
”Absolut! Att skydda sina varumärken är som en riktigt bra – om inte ovärderlig – försäkring.”
Många som startar företag tänker inte på att det är viktigt att skydda sina varumärken. Det är mycket annat som skall göras först och då hamnar skyddet av varumärken längre ner i prioriteringsordningen. Men att du har skydd för dina varumärken är mycket viktigt. Vi har angett de tre främsta skälen till varför du skall skydda dina varumärken.
Tre skäl att skydda varumärken
1. Rätt att hindra andra varumärken
Har du skyddat dina varumärken kan du hindra andra från att använda samma varumärken. Rätten att hindra andra från att använda dina varumärken sträcker sig inte bara till identiska varumärken utan även till liknande märken som lätt kan förväxlas med dina varumärken.
2. Varumärken som en skyddande länk
Har du skyddat dina varumärken har du även skyddat den länk dina varumärken utgör mellan dig och dina kunder. Varumärken binder nämligen konsumenter till att köpa dina varor/tjänster och inte andras eftersom det många gånger handlar om det emotionella värdet varumärken skapar och exempelvis inte priset. Du skyddar därmed de investeringar som gjorts i företaget och det arbete du lagt ner i dina varumärken.
3. Du stärker din konkurrenskraft
Har du skyddat dina varumärken ökar du värdet på din firma eftersom en registrerad rättighet är en tillgång i ett företag, ett förmögenhetsrättsligt värde. Ju fler immaterialrättsliga tillgångar du har (t.ex. varumärke, mönster och patent) desto starkare blir ditt företag så att du kan att hindra andra från att inkräkta på ditt område, vilket alltså är ett effektivt sätt att stärka din konkurrenskraft.
Hjälp med att skydda varumärken?
Vi hjälper dig. Beställ här.
> Referenser