Förväxlingsrisk mellan varumärkena ROSLAGSÖL och ROSLAGS PUNSCH?Nytt avgörande i PMÖD
Bakgrund
År 2015 ansökte en privatperson om varumärkesskydd för ordmärket ROSLAGSÖL och ett halvår senare avslog Patent- och registreringsverket (PRV) ansökan. PRV anförde att det förelåg förväxlingsrisk mellan det ansökta varumärket ROSLAGSÖL och det äldre figurvarumärket ROSLAGS PUNSCH (se bild). Sedan dess har det försiggått en rättslig tvist i domstol, en tvist PRV till sist kom segrande ur. Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) fastslog den 16 mars 2020 att det föreligger förväxlingsrisk mellan de två varumärkena och att det därför finns hinder mot att varumärket ROSLAGSÖL ska kunna registreras.
PRV:s avslag
PRV anförde i sitt avslag att:
- Båda varumärken inleds med det särskiljande ordet ROSLAGS.
- Märkena producerar liknande varor i form av drycker i klasserna 32 och 33.
- Varorna har samma eller liknande kundkrets, tillverkare och distributionskanaler.
PRV kom därmed fram till att det förelåg förväxlingsrisk mellan de två varumärkena och avslog ansökan.
PMD höll inte med
Privatpersonen överklagade PRV:s beslut till Patent- och marknadsdomstolen (PMD). PMD kom till en annan slutsats än PRV och framhävde att:
- Ordet ROSLAGS uppfattas av omsättningskretsen (konsumenterna) som benämningen på den geografiska platsen, Roslagen.
- Det föreligger skillnad mellan ordmärket ROSLAGSÖL och figurmärket ROSLAGS PUNSCH.
- Varuslagslikheten mellan ROSLAGSÖL:s icke-alkoholhaltiga produkter och alkoholhaltiga produkter i klass 32 och ROSLAGS PUNSCH alkoholhaltiga produkter i klass 33 är låg.
- Det föreligger inte förväxlingsrisk mellan varumärkena ROSLAGSÖL och ROSLAGS PUNSCH.
Efter att ha sett till helhetsbilden ansåg därför PMD att varumärket ROSLAGSÖL kunde registreras.
PMÖD – Disclaimer och förväxlingrisk
PRV överklagade PMD:s beslut till PMÖD. ROSLAGS PUNSCH är ett äldre varumärke där orden ”ROSLAGS PUNSCH” har undantagits från skyddet genom en så kallad disclaimer. PMÖD utredde i huvudsak två frågor i samband med deras dom:
- Vilken betydelse har disclaimern?
- Föreligger det risk för förväxling mellan varumärkena ROSLAGSÖL och ROSLAGS PUNSCH?
För att avgöra vilken betydelse disclaimern har begärde PMÖD ett förhandsavgörande från EU-domstolen. EU-domstolen konstaterade att det alltid ska göras en helhetsbedömning av varumärkets samtliga beståndsdelar. Disclaimern har ingen självständig rättsverkan och ordet ROSLAGS PUNSCH ska därför beaktas i bedömningen om varumärkena kan förväxlas.
PMÖD undersökte därefter helhetsbilden av huruvida varumärkena kan förväxlas och konstaterade:
- Att det finns en likhet mellan de varor som märkena avser. Öl och alkoholhaltiga drycker, såsom punsch, tillhandahålls i viss utsträckning genom samma distributionskanaler och på samma försäljningsställen, exempelvis på restauranger och på Systembolaget.
- Båda de motstående märkena innehåller ordet ROSLAGS. I det sökta ordvarumärket är ordet ROSLAGS sammansatt med det artangivande ordet ÖL. I detta fall blir därför ordet ROSLAGS märkets framträdande del.
- Det finns därför en likhet mellan de två varumärkena ROSLAGSÖL och ROSLAGS PUNSCH. Detta kan leda till att det finns en risk för att konsumenterna förväxlar varumärkena.
PMÖD ändrade därför PMD:s dom och konstaterade att det föreligger hinder mot att ordmärket ROSLAGSÖL ska kunna registreras.
Tre viktiga saker att tänka på om du planerar att ansöka om varumärkesskydd
1. Undvik att ha beskrivande ord för ert varumärke.
Ett märke som är beskrivande och till exempel anger varans art, kvalitet, kvantitet, avsedda användning, värde, geografiska ursprung, tiden för deras framställande eller andra egenskaper hos varorna saknar särskiljningsförmåga och kan därmed bli ett hinder för registrering och er ansökan kan få ett avslag.
2. Fundera kring hur konsumenterna kommer uppfatta ert varumärke.
Om det finns en risk att kännetecknen och varu- eller tjänsteförteckningarna är identiska, samt att de motstående märkena får antas komma att saluföras genom samma eller liknande distributionskanaler, föreligger en betydande risk för förväxling hos de relevanta konsumenterna. Detta kan i sin tur leda till ett hinder mot registrering och er ansökan kan riskera att få ett avslag.
3. Är du osäker? Fråga om hjälp!
Det är betydligt mycket lättare att göra saker rätt från början. Genom att ta hjälp och rådfråga kan ni spara både tid, pengar och andra resurser.
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd UDRP tvister om domännamn under .com.
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Tips! Spana gärna in vår andra hemsida här!