Sociala medier är idag ett forum för marknadsföring av varumärken. Vi både väljer att ”följa” personer och företag som representerar varumärken vi tycker om och utsätts ofrivilligt av reklam i våra flöden. Användningen av hashtags är ett verktyg för marknadsförare att samla och kategorisera ett varumärke för t.ex. försäljning, event och kampanjer. Eftersom vem som helst kan använda en hashtag kan hashtags som registrerat varumärke vara ett värdefullt verktyg för innehavaren för det fall en konkurrent skulle använda sig av samma hashtag.
Statistik
Under 2010 lämnades det in sju ansökningar för hashtags. Därefter ökande antalet ansökningar och under en femårsperiod lämnades det in totalt 2 898 st. Överlägset flest ansökningar lämnades in i USA, nämligen 1 402 stycken. På en avlägsen andra plats kan vi hitta Brasilien med 321 ansökningar. Därefter följer Frankrike med 150, Storbritannien med 115 och Italien med 115 ansökningar.
Vem söker?
Majoriteten som hittills ansökt om varumärkesskydd för hashtags är företag som i sin marknadsföringskampanj använder en eller flera hastags. Man kan också se att de tre vanligaste kategorierna att registrera en hashtag som ett varumärke är i klass 25 för b.la. kläder, skor och huvudbonader, klass 41 för underhållning, utbildning och sport och klass 35 för reklam, företagsledning och kontorstjänster.
Huruvida hashtags som registrerat varumärke är en ökande trend eller inte, är något som tiden får utvisa. Men med tanke på de sociala mediernas frammarsch är det inte särskilt förvånande om antalet ansökningar för hashtags kommer att öka i fortsättningen.
Källa: Dagens Juridik
Behöver du hjälp med varumärken? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd och domännamnstvister (såsom ATF tvister om domännamn under .se och UDRP tvister om domännamn under .com).
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.