Den 11 juni 2023 meddelade Patent- och Marknadsdomstolen ett beslut i mål nummer 6116-23 som har väckt uppmärksamhet inom varumärkesrätten. Beslutet rör tvisten mellan Olivux AB och Citigroup angående förväxlingsrisk mellan varumärkena CITIAPP, CITI och CITIBANK. I detta inlägg kommer vi att granska detta beslut i detalj och utforska dess implikationer.
Bakgrund:
Tvisten hade sitt ursprung när Olivux AB ansökte om varumärkesskydd för märket CITIAPP. Märket skulle täcka en rad tjänster, inklusive mobilappar, kommunikationsprogramvara och hantering av information. Denna ansökan möttes med invändningar från Citigroup, som hävdade att det ansökta märket var förväxlingsbart med deras etablerade varumärken CITI och CITIBANK, registrerade för liknande tjänster inom klass 9.
PRV:s Beslut och Överklagande:
Efter invändningen från Citigroup beslutade Patent- och Registreringsverket (PRV) att häva Olivux ABs varumärkesregistrering. Olivux AB överklagade detta beslut till Patent- och Marknadsdomstolen med argumentet att det inte fanns någon avsikt att verka inom bank- eller finanssektorn. De påstod att märkena användes för olika ändamål och därför inte kunde förväxlas.
Domstolens Avgörande:
Patent- och Marknadsdomstolen fann dock att det fanns en potentiell förväxlingsrisk mellan de olika varumärkena. Domstolen förklarade att i en förväxlingsbedömning i ett registreringsärende tas hänsyn till de varor och tjänster som anges i ansökan. Därmed ansåg domstolen att Olivux ABs argument om den tänkta användningen inte hade någon inverkan på bedömningen. Överklagandet avslogs och PRV:s beslut om hävning stod fast.
Tidigare Fall och Juridiska Precedens:
Detta beslut påminner om tidigare rättsfall där Citigroup har varit inblandade i förväxlingsmål. Ett sådant fall involverade varumärket CITI och en grossistkedja vid namn CITY GROSS. I detta fall fann dock domstolen att det inte fanns någon förväxlingsrisk på grund av bristande varuslagslikhet.
Slutsats:
Beslutet från Patent- och Marknadsdomstolen i tvisten mellan Olivux AB och Citigroup kastar ljus över vikten av noggranna förväxlingsbedömningar inom varumärkesrätt. Det betonar att den potentiella förväxlingsrisken bedöms med utgångspunkt i de angivna varorna och tjänsterna i ansökan, snarare än den faktiska användningen eller avsikten bakom varumärket. Detta fall visar på behovet av att noga överväga varumärkesstrategier och förväxlingsrisker för att undvika framtida tvister och invändningar.[1]
[1] Text författad av Bouizgarne, Jasmin och Chat GPT.
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd och domännamnstvister. Du kan också besöka våra andra sajter https://monsterskydd.se/ och https://domantvist.se/.
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Tips! Glöm inte att spana in vår andra hemsida registrera-varumärke.nu.