Användningskrav för varumärken
När fem år har passerat efter att varumärket har registrerats är ni som varumärkesinnehavare skyldig att kunna bevisa att ni använder varumärket så som det är registrerat om det skulle påtalas, t.ex. vid en tvist (det s.k. användningskravet). Uppstår det en tvist och ni inte har använt varumärket så som det framgår av registreringsbeviset kan ni förlora rätten (helt eller delvis) till ert varumärke. Syftet med användningskravet är bland annat att det inte ska finnas varumärken som hindrar någon annan med ett verkligt behov av att få ett visst varumärke registrerat.
Om ni inte uppfyller användningskravet kan ert varumärke bli upphävt
Företaget Norwood Industies Inc. (nedan kallad Norwood) fick sitt varumärke upphävt i samband med en intrångstvist med det svenska företaget JM:s Plåt & Mek Aktiebolag (nedan kallad JM). Norwood tillverkar sågmaskiner och tillbehör till sågmaskiner. Norwood har flertalet varumärken som börjar på ordet LUMBER.
Sommaren 2019 väckte Norwood talan mot det svenska företaget JM:s Plåt & Mek Aktiebolag, som även de tillverkar sågmaskiner. Norwood ansåg att JM:s varumärke LUMBERLINE gjorde intrång i deras serie av LUMBER-varumärken, särskilt deras varumärke LumberLite. JM hävdade i sin tur att Norwoods varumärke LumberLite inte uppfyllde användningskravet för varumärken och ansökte om hävning av varumärkesregistreringen.
Användningskrav – Patent- och marknadsdomstolen
Patent- och marknadsdomstolen (PMD) behövde därför ta ställning till två ärende, det påstådda intrånget mot Norwoods LUMBER-varumärken och hävningen av Norwoods varumärke LumberLite.
Gällande intrånget kom PMD fram till att:
- De som köper sågmaskiner är en specialiserad och insatt kundgrupp. Sågmaskiner är en dyr vara och det förekommer sällan spontanköp.
- Varumärkena skiljer sig även åt då LumberLite är ett registrerat ordmärke och LUMBERLINE är ett figurmärke i färg.
- PMD kom därför fram till att företaget JM inte begått intrång i Norwoods LUMBER-varumärken.
Gällande hävningen kom PMD fram till att:
- Norwood inte kunnat bevisa att det skett någon försäljning av tillbehör till LumberLite under en femårsperiod.
- Norwood har inte gjort verkligt bruk av EU-varumärket LumberLite under fem år.
- Varumärket ska därför upphävas.
Lärdomar av fallet ovan
Om ni inte uppfyller användningskravet kan ert varumärke riskeras att upphävas i en eventuell tvist. Det är därför mycket viktigt att både:
- Använda varumärket såsom det är registrerat.
- Spara underlag på användningen
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd UDRP tvister om domännamn under .com.
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Tips! Spana gärna in vår andra hemsida här.
Källa: Patent- och marknadsdomstolen T 7879–19, T 15176–19