Förväxlingsbara varumärken? Avgörande PURE SOUTH och PURE NORTH CO.
Bakgrund
En privatperson registrerade år 2018 figurvarumärket PURE NORTH Co. för varor i klasserna 29, 30 och 32. Alliance Group Limited (Alliance) invände mot registreringen och yrkade att Patent- och registreringsverket (PRV) skulle upphäva registreringen av figurvarumärket PURE NORTH Co. avseende samtliga varor i klass 29. Som grund för sitt yrkande gjorde Alliance gällande att kännetecknet var förväxlingsbart med EU-varumärket PURE SOUTH. PRV avslog invändningen men Alliance överklagade ärendet till Patent- och marknadsdomstolen (PMD).
Är varumärkena förväxlingsbara?
PMD framförde följande argumentation för att bedöma om varumärkena är förväxlingsbara eller inte;
1. Vem är genomsnittskonsumenten?
Bedömningen om förväxlingsrisk ska göras ur en skäligen uppmärksam och upplyst genomsnittskonsuments perspektiv. Genomsnittskonsumenten bedöms i det här fallet vara professionella aktörer eller konsumenter i allmänhet.
2. Föreligger det varuslagslikhet?
Varorna för PURE SOUTH och PURE NORTH Co. är identiska i klass 29, det föreligger därför varuslagslikhet.
3. Föreligger det visuell skillnad mellan varumärkena?
PURE NORTH Co. består av tre ord och PURE SOUTH består endast av två ord. Samtidigt är PURE NORTH Co. ett figurmärke bestående av en vit bakgrund, svart cirkel och vit text till skillnad från PURE SOUTH som är ett ordmärke. Det finns därför en visuell skillnad mellan de två varumärkena, trots att de båda varumärkena börjar med ordet PURE och varumärkena innehåller de likartade orden NORTH respektive SOUTH.
4. Föreligger det fonetisk likhet mellan varumärkena?
Enligt PMD:s mening föreligger en tydlig skillnad i uttalet av orddelarna SOUTH respektive NORTH. Mot bakgrund av detta finner domstolen att den fonetiska likheten mellan de motstående varumärkena är tämligen låg. PMD anser därför att det inte föreligger fonetisk likhet mellan varumärkena.
5. Föreligger det begräppsmässig skillnad?
PMD framför även att kombinationen av varumärkenas för- och slutled ger genomsnittskonsumenten i det ena fallet en association till något typiskt från södern eller syd samt i det andra fallet en association till ett företag från nord. Varumärkena ger upphov till olika associationer hos genomsnittskonsumenten och PMD anser därför att begreppsmässig skillnad föreligger.
6. Är varumärkena förväxlingsbara?
Med beaktande av omständigheterna att det föreligger varuslagsidentitet samt låg grad av märkeslikhet mellan varumärkena bedömer domstolen sammantaget, i likhet med PRV, att det inte föreligger en risk för förväxling.
Lärdomar från fallet ovan
Bedömningen om varumärken är förväxlingsbara måste alltid göras i det enskilda fallet. Man måste alltid göra en helhetsbedömning när man ska avgöra om varumärken är förväxlingsbara.
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd UDRP tvister om domännamn under .com.
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Tips! Glöm inte att spana in vår andra hemsida här.