Om du inte använder ditt varumärke kan det hävas. Det hände varumärket AIWA.
Bakgrund
Aiwa Corporation (”Aiwa Corp”) är ett amerikanskt bolag och är innehavare av varumärken och varumärkesansökningar omfattande AIWA i ett flertal länder. Bl.a. är Aiwa Corp innehavare av ett EU-varumärke som registrerades år 2016 (nr 014755037). Bolaget är också innehavare av en svensk varumärkesansökan som ingavs år 2018 (nr 2018/00063), för varor i klass 9.
Aiwa Co., Ltd. (”Aiwa Ltd”) är ett japanskt bolag som är innehavare av det svenska figurvarumärket AIWA (nr 261779). Det registrerades den 18 november 1994 för ”samtliga varor” i klasserna 9, 11, 14, 15 och 16. Men även för varorna ”spel och leksaker; gymnastikartiklar (ej ingående i andra klasser); julgransprydnader” i klass 28.
Aiwa Corporation ansökte om administrativ hävning av Aiwa Ltds svenska figurvarumärket AIWA (nr 261779) hos Patent- och registreringsverket (PRV). Bolaget ansåg nämligen att varumärket skulle upphävas till följd av underlåten användning. Efter att Aiwa Ltd bestridit ansökan om hävning överlämnades ärendet till Patent- och marknadsdomstolen.
Patent- och marknadsdomstolen
I varumärkeslagen framgår det att en registrering av ett varumärke får hävas till följd av underlåten användning. Det krävs för sådan hävning att innehavaren inte gjort verkligt bruk av märket i Sverige, för de varor eller tjänster som det registrerats för, inom en period av fem år i följd. Detta gäller dock inte om användningen av varumärket har påbörjats eller återupptagits efter femårsperioden, förutsatt att den påbörjade eller återupptagna användningen skett före ingivandet av ansökan om hävning av registreringen.
Verkligt bruk
Högsta domstolen och EU-domstolen har i flera fall bedömt vad som krävs för att en innehavare ska anses ha gjort verkligt bruk av sitt varumärke. Kravet på verkligt bruk är uppfyllt när varumärket används i enlighet med dess grundläggande funktion, nämligen att garantera ursprungsidentiteten hos de registrerade varorna eller tjänsterna i syfte att skapa eller bibehålla avsättningsmöjligheter. Symboliska handlingar som enbart syftar till att upprätthålla varumärkesrätten är inte tillräckligt. Det finns dock inte någon fastställd miniminivå för användning, utan bedömningen ska göras med beaktande av samtliga omständigheter som kan styrka att märket faktiskt har utnyttjats kommersiellt. Det är dock särskilt viktigt att användningen anses motiverad i den berörda ekonomiska sektorn för att bibehålla eller skapa marknadsandelar.
I det nu aktuella fallet är den relevanta tidsperioden för bedömningen av verkligt bruk tidpunkten för ingivandet av hävningsansökan och fem år bakåt i tiden, dvs. den 18 januari 2013 – 18 januari 2018. Det är också Aiwa Ltd som har bevisbördan för att kravet på verkligt bruk är uppfyllt.
Affärsplan räcker inte
Patent och marknadsdomstolen ansåg att Aiwa Ltd inte hade lagt fram tillräckligt med bevisning för uppfyllandet av kravet om verkligt bruk. Dessutom ansåg domstolen att den kortfattade affärsplanen från oktober 2016 inte kan anses visa mer än att det har skett viss intern planering avseende en potentiell återaktivering av kännetecknet AIWA för varor i klass 9 i bl.a. Sverige.
Varumärket hävs
Patent- och marknadsdomstolen ansåg att Aiwa Ltd inte hade visat på att figurvarumärket har tagits i verkligt bruk i Sverige för några varor som omfattas av registreringen under perioden 18 januari 2013 – 18 januari 2018. Aiwa Ltd har inte heller lagt fram några giltiga skäl till att figurvarumärket inte har använts. Av den anledningen hävs varumärket.
Domen kan fortfarande överklagas.
Rättsfallsnr Patent- och marknadsdomstolen T 5261–18
Behöver du hjälp med ditt varumärke? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke och då registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd och domännamnstvister (såsom ATF tvister om domännamn under .se och UDRP tvister om domännamn under .com).
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.