Ett varumärkes skyddsomfång är bland annat kopplat till hur märket är registrerat. Varumärket är nämligen skyddat så som det är registrerat i de angivna klasserna samt för de specificerade varorna/tjänsterna. Dessutom kan ett varumärkes skyddsomfång vara beroende av hur varumärket faktiskt används.
Användningskrav för registrerade varumärken
När fem år har passerat från registreringen finns det krav på att man måste använda ett registrerat varumärke. Man måste alltså använda varumärket så som det är registrerat (s.k. verkligt bruk). Om användningen skiljer sig från registreringen riskerar man att förlora delar av eller hela det registrerade skyddet. Motivet till denna reglering är att man inte vill att varumärken som inte används ska hindra nya registreringar och skapa onödiga tvister.
Inget användningskrav de första fem åren
Under de första fem åren finns det alltså inget användningskrav vilket innebär att man i lugn och ro kan starta upp sin verksamhet och göra verkligt bruk av sin varumärkesregistrering samt hindra andra från att använda identiska eller liknande märken. De första fem åren kan alltså ses som en ”utvidgning” av varumärkets skyddsomfång. Genom EU-domstolens yttrande i ett förhandsavgörande från december 2016 förtydligas denna ”utvidgning” på följande sätt;
”Under den femårsperiod som följer efter registreringen av ett EU-varumärke, har innehavaren av detta varumärke rätt att förhindra tredje man att i näringsverksamhet använda ett tecken som är identiskt med eller liknar EU-varumärket med avseende på samtliga varor och tjänster som är identiska med eller av liknande slag som dem som registreringen av varumärket omfattar, om detta kan leda till förväxling hos allmänheten, utan att denne behöver visa att varumärket varit i verkligt bruk för dessa varor eller tjänster.”
Sammanfattning
Det ovan sagda innebär att innehavaren under de första fem åren inte behöver visa på att varumärket används så som det är registrerat. Detta skapar ett incitament för varumärkesinnehavaren att registrera sitt varumärke tidigt i en nystartad verksamhet. Under denna tid är det alltså möjligt att hindra andra från att registrera eller använda identiska eller förväxlingsbara märken utan att riskera att förlora hela eller delar av sitt varumärkesskydd på grund av bristande användning.
Behöver du hjälp med varumärken? Vi hjälper dig med allt som rör ditt varumärkesskydd till exempel att registrera varumärke i Sverige, registrera varumärke i EU och registrera varumärke internationellt.
Dessutom hjälper vi dig med mönsterskydd och domännamnstvister (såsom ATF tvister om domännamn under .se och UDRP tvister om domännamn under .com).
Kontakta oss idag för att få snabb hjälp till ett bra pris.
Källa: Mål C‑654/15 (21 december 2016)