Är ditt varumärke ledigt?
Maite, VD och varumärkesjurist svarar:
”Om du gör en förundersökning, där det är möjligt, kan du få en indikation på huruvida det föreligger hinder för registrering av ditt tilltänkta märke”
Anledningen till att du bör göra en förundersökning innan du lämnar in en varumärkesansökan är att du får veta om det finns hinder för det varumärke du vill registrera. Gör du inte en förundersökning kan det framställas hinder mot din varumärkesansökan som lätt kunde ha undvikits från början och som kan stoppa din varumärkesansökan att nå registrering. Att utföra en förundersökning ger dig därför ett bra förhandsbesked. Notera dock att det inte alltid är möjligt att göra kostnadseffektiva förundersökningar.
Hinder som påträffats i förundersökningen?
Förundersökning görs alltså för att ta reda på om det finns hinder för din varumärkesansökan. Hinder som upptäcks vid en förundersökning kan exempelvis vara redan registrerade varumärken och firmanamn. Redan registrerade varumärken eller firmanamn kan utgöra hinder för din ansökan om både är identiska eller liknar ditt tilltänkta varumärke, exempelvis i Sverige.
Förundersökning – är det värt pengarna?
Att utföra en förundersökning är värt pengarna eftersom du kan undvika att stöta på patrull efter att du lämnat in din varumärkesansökan. Däremot är en förundersökning ingen garanti för att ditt tilltänkta varumärke kommer att registreras. Handläggarna vid registreringsmyndigheterna gör nämligen en enskild bedömning av varje varumärkesansökan och det kan skilja sig från fall till fall. Men med en utförd förundersökning får du alltid en god inblick hur din varumärkesansökan kommer att handläggas.
Behöver du hjälp att göra en förundersökning av ditt varumärke?
Vi kan hjälpa dig med att göra en förundersökning för ditt varumärke. Rådgör därför med oss innan du lämnar in din varumärkesansökan för att kontrollera om ditt varumärke är ledigt. Läs gärna under Referenser vad våra kunder tycker om oss.
Vi hjälper dig att kontrollera om ditt varumärke är ledigt!